MENGENAL WAQAF DAN IBTIDA'
-permulaan-
Secara asasnya memang tidak dinafikan
bahawa ramai ulama yang berbeza pendapat dalam menentukan bilangan dan
nama-nama waqaf . Dengan ini kami cuba untuk menerangkan dan meringkaskan serba
sedikit tentang tajuk WAQAF DAN IBTIDA' .
-HUKUM-
=Hukum belajar mengenai waqaf adalah WAJIB
mengikut pendapat setengah ulama antaranya Imam Ibnu al-Jazari dengan dalil
beliau:
1)Ucapan
Saidina Ali karamallahu wajhah Ketika ditanya tentang makna tartil pada firman
Allah Taala dalam surah al-Muzzammil : ayat 4 yang bermaksud, “Atau lebih dari
seperdua itu dan bacalah al-Quran secara tartil”
Maka beliau
menjawab
“Tartil
iaitu mentajwidkan setiap huruf serta mengetahui segala jenis waqaf
2)Diriwayatkan
daripada Abdullah bin Umar radhiallahanhuma bahawa beliau telah berkata:
“Demi Allah
bahawa sesungguhnya kami hidup pada satu masa daripada beberapa masa dan
bahawasanya seseorang daripada kami telah diberikan iman dahulu daripada
al-Quran manakala turun satu surah(ayat) atas Nabi Muhammad SAW maka kami
belajar halalnya,haramnya,suruhannya,larangannya dan sesuatu yang diwaqafkan daripadanya”.
-KELEBIHAN MENGETAHUI ILMU WAQAF DAN IBTIDA'-
(1) Dapat mentafsir al-Quran dengan baik kerana dengan mengetahui waqaf dan ibtida ini seseorang itu akan dapat mengetahui hubungan sesuatu kalimah atau ayat dengan kalimah atau ayat selepasnya.
(2) Dapat waqaf pada sesuatu kalimah itu dengan tepat dan betul,maka dengan ini menjadikan ayat yang dibaca itu lengkap maknanya.
(3) Dapat ibtida bacaan dengan kalimah yang
bersesuaian dan bertepatan dengan maknanya.
-IBTIDAI'-
Ibtida' (إبتداء) menurut:
- Bahasa : Bermula
- Istilah :
Menyambung bacaan semula sesudah menghentikan bacaan sementara kerana bernafas.
(2) Ibtida’ adalah pasangan bagi waqaf ,hukum belajar mengenainya adalah wajib mengikut pandangan sebahagian ulama’. Kata Imam Ibnu al-Jazari :
وبعد تجويدك للحروف
لا بد من معرفة الوقوف
والابتداء........... ....................
‘’Dan
setelah kamu mentajwidkan setiap huruf (al-Quran) maka tidak dapat tidak
(mesti) mengetahui akan segala waqaf dan ibtida’ “
3) Imam al-Sayuti mengatakan bahawa ibtida’ hanya berlaku secara pilihan (ikhtiari) (اختياري). Ibtida’ Ikhtiari terbahagi kepada dua bahagian iaitu jaiz dan ghair jaiz ;
1) Ibtida’ Jaiz (ابتداء جائز) (permulaan yang harus) iaitu memulakan bacaan pada kalimah yang dapat memberi faham akan maknanya serta tidak bersalahan dengan apa yang dikehendaki Alla Ta’ala. Contohnya firman Allah Ta’ala dalam surah an-Nas : ayat 1
قُلْ اَعُوْذُ
بِرَبِّ النَّاسِۙ
2) Ibtida’ Ghair Jaiz (ابتداء غير جائز) (permulaan yang tidak harus) iaitu memulakan bacaan pada kalimah yang tidak menyampaikan maksud yang sebenar atau boleh mengubah makna yang dikehendaki. Contohnya ibtida’ dengan kalimah اِنَّ اللّٰهَ فَقِيْرٌ dalam surah Ali Imran : ayat 181 :
َلقَدْ سَمِعَ
اللّٰهُ قَوْلَ الَّذِيْنَ قَالُوْٓا اِنَّ اللّٰهَ فَقِيْرٌ وَّنَحْنُ
اَغْنِيَاۤءُ ۘ سَنَكْتُبُ مَا قَالُوْا وَقَتْلَهُمُ الْاَنْۢبِيَاۤءَ بِغَيْرِ
حَقٍّۙ وَّنَقُوْلُ ذُوْقُوْا عَذَابَ الْحَرِيْقِ
3) Ibtida’ Jaiz (ابتداء جائز) (permulaan yang harus) terbahagi kepada tiga bahagian iaitu tam,kaf dan hasan ;
1) Ibtida’ Tam (ابتدء تام) iaitu permulaan pada kalimah yang tidak mempunyai hubungan dengan kalimah atau ayat sebelumnya dari segi makna dan I’rab. Contohnya firman Allah Ta’ala dalam surah al-Baqarah : ayat 6
ِنَّ
الَّذِيْنَ كَفَرُوْا سَوَاۤءٌ عَلَيْهِمْ ءَاَنْذَرْتَهُمْ اَمْ لَمْ
تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُوْنَ
(2) Ibtida’ Kaf (ابتداء كاف) iaitu permulaan pada kalimah yang tidak mempunyai hubungan
dengan kalimah atau ayat sebelumnya dari segi makna dan I’rab tetapi mempunyai
hubungan dari segi makna. Contohnya firman Allah Ta’ala dalam surah al-Baqarah
: ayat 7
خَتَمَ اللّٰهُ
عَلٰى قُلُوْبِهِمْ وَعَلٰى سَمْعِهِمْ ۗ وَعَلٰٓى اَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ
وَّلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيْمٌ
(3) Ibtida’ Hasan (ابتداء
حسن) iaitu permulaan pada
kalimah yang mempunyai hubungan dengan kalimah atau ayat sebelumnya dari segi
makna dan I’rab. Contohnya firman Allah Ta’ala dalam surah al-Baqarah : ayat 8
وَمِنَ
النَّاسِ مَنْ يَّقُوْلُ اٰمَنَّا بِاللّٰهِ وَبِالْيَوْمِ الْاٰخِرِ وَمَا هُمْ
بِمُؤْمِنِيْنَۘ
-WAQAF-
Waqaf (وقف) menurut:
- bahasa : Berhenti atau menahan.
- istilah : Menghentikan bacaan dengan cara memutuskan
suara di akhir perkataan sekejap untuk bernafas dengan niat akan menyambung
bacaan semula.
-PEMBAHAGIAN WAQAF -
>Waqaf Idtirari(terpaksa)
= Iaitu waqaf
terpaksa(darurat) yang dilakukan oleh pembaca al-Quran kerana kehabisan
nafas,terbersin,menguap dan sebagainya.
>Waqaf Intizari(menunggu)
= Iaitu
waqaf tangguh yang dilakukan oleh pembaca al-Quran kerana membaca wajah qiraat
yang lain daripada wajah-wajah qiraat yang diterima.
>Waqaf Ikhtibari(memberitahukan)
= Iaitu
waqaf pengetahuan yang dilakukan oleh pembaca al-Quran bertujuan untuk
menerangkan perbezaan antara maqtu dan mausul,ithbat dan mahdzuf,menyoal dalam
peperiksaan atau mengajar orang ramai.
*biasa berlaku pada para-para ahli qiraat
>Waqaf Ikhtiyari(pilihan)
= Iaitu
waqaf pilihan yang dilakukan oleh pembaca al-Quran tanpa sebarang sebab yang
tertentu.
+ Waqaf
Ikhtiyari terbahagi kepada 4 bahagian :
-Waqaf Tam
-Waqaf kaf
-Waqaf hasan
-Waqaf qobih
-PENERANGAN BAHAGIAN WAQAF IKHTIYARI-
1) Waqaf Tam (Wakaf yang diwajibkan berhenti)
iaitu mewaqafkan (memberhentikan) suatu bacaan secara sempurna, tidak
terputus di tengah – tengah ayat atau bacaan. Sehingga tidak mempengaruhi makna
dari suatu ayat yang tengah dibaca. Kerana tempat berhentinya tidak berkaitan
dengan ayat atau makna sebelum atau selepasnya.
Contoh waqaf Tam terdapat dalam surat Al-An’aam ayat 20 :
Di dalam Mashaf ia diberi tanda ( مـ ) untuk menunjukkan jenis
berhentinya adalah Waqaf Tam. Menunjukkan semestinya waqaf pada
kalimah itu dan waqaf yang sempurna untuk berehntikan bacaan .
2) Waqaf Kaf (Berhenti
Mencukupi)
: Iaitu waqaf di satu kalimah yang
sempurna maknanya tetapi masih mempunyai sangkut paut dengan kalimah selepasnya
dari sudut makna bukan dari sudut lafaz.
.
Contoh Waqaf kaf terdapat dalam surat Al-Maaidah : 38
Menunjukkan waqaf pada satu kalimah itu lebih utama dari menyambungnya.
3) Waqaf Hasan . (Waqaf yang baik)
Memberhentikan bacaan pada rangkaikata yang sempurna pada makna pada dirinya, tetapi makna dan lafaznya masih terikat dengan kata-kata yang berikutnya. .
Contoh Hasan terdapat pada
surat Az-Zukhruf ayat 44 :
Waqaf hasan , menyambung
bacaan terus adalah lebih baik .
4) Waqaf Qobih (Berhenti
Tidak Elok) :
Iaitu waqaf pada
kalimah yang masih tidak sempurna maknanya dan mempunyai kaitan dengan kalimah
selepasnya dari segi lafaz dan makna.
Contoh Waqaf La Washal terdapat
dalam surat An-Nahl ayat 32 :
tanda waqaf "tidak boleh berhenti". Jika
terdapat tanda waqaf ini di tengah ayat, maka tidak diperbolehkan berhenti.
Tetapi jika tanda waqaf ini berada di akhir ayat maka diperbolehkan
berhenti.
-TAMBAHAN-
= Ada juga waqaf tambahan seperti:
1)
Waqaf jais (Berhenti Harus) :
Ianya diberi tanda di dalam Mashaf (ج) untuk menunjukkan seorang pembaca al-Quran harus waqaf pada sesuatu kalimah itu ataupun terus menyambungkan bacaannya kerana waqaf padanya tidak sampai merosakkan makna ayat tersebut.
Contoh waqaf jaiz terdapat pada surat
Az-Zukhruf ayat 35 :
Waqaf tersebut boleh berhenti atau
boleh diteruskan bacaannya.
2) Waqaf
Ta'anuq (Berhenti Berikat) :
Jenis waqaf ini ada di dalam ALQURAN
RASM UTHMANI diberi tanda berhenti . ia menunjukkan apabila berhenti pada tanda
bacaan yang pertama , maka tidak boleh berhenti bacaan pada tanda kedua .
Contoh Waqaf Ta’anuq terdapat
dalam surat Al-Baqarah ayat 2 :
Cara bacaannya mesti berhenti di salah
satu tanda tersebut .
-PENUTUP-
Demikianlah jenis-jenis waqaf dan pembahagiannya yang
terdapat di dalam al-Quran . Semoga
blog ini
dapat memantapkan ilmu dan
mengenalkan kita lagi tentang perkara-perkara yang berkaitan dengan Kalamullah
ini. Amin..
-THE END-
No comments:
Post a Comment